ILMIÖT ja ULKONA OPPIMINEN INNOSTAVAT - ILMIÖSANASTO
Olen historian ja yhteiskuntaopin opena täällä meren äärellä kovin innostunut ulkona oppimisesta, sekä kulttuuriympäristön oppimisesta. Työnantajani ja opetushallituksen myötämielisellä avustuksella saan parhaillaan osallistua myös koulutukseen, jossa mietitään, miten tutkia oppilaiden kanssa kulttuuriperintöä. Historian ilmiöitä ovat myös ne kulttuurin jäljet, jotka näkyvät ympäristössämme. Vaikkapa pikkukaupungin vanha hirsirakennus kätkee sisäänsä monia kertomuksia kulttuurista.
Minua innostavat uudet oppimismenetelmät, joihin voi myös sisällyttää digitaitojen oppimista. Pohjana uudessakin oppimisessa pidän tieteellistä jokaisen tieteenalan uusinta tutkimusta. Mielestäni on hyvä että lukiokoulutusta kehitetään opetusministeriön toimesta paremmin korkeakouluopetukseen valmentavaksi yleissivistäväksi opiskeluvaiheeksi.
Olen vetänyt usean vuoden ajan lukiolaisilleni arkeologian kurssia, ja arkeologiassa juuri tutkitaan ihmisen rakentaman kulttuurin jäänteitä. Tutkimuskohteena on niin maisema, esineet kuin ihmisten muistot. Arkeologi käyttää sekä konkreettista kaivamista lapioilla (Learning by Doing), että teknisiä tutkimusmetodeja. Vaikkapa Lidar -satelliittien avulla tehdään keilakuvausta alueen kartoittamiseksi.
Meillä kouluilla on paljon opittavaa arkeologian monitieteisistä ja oppiainerajat ylittävistä metodeista. Arkeologi tarvitsee kemiaa, matematiikkaa, fysiikkaa, biologiaa, historiaa. Historian alalla arkeologia on tärkeä arjen historian esille nostaja, sillä kirjoitettu historia on usein voittajien ja johtajien historiaa.
Mietin kulttuuriympäristön kurssiamme varten myös toimivinta oppimisen metodia ja sitä varten kartoitin oppimisen uusinta sanastoa. Ilmiöiden oppiminen on kirjattu opetussuunnitelmaankin, joten ilmiöpohjaiseen oppimiseen varmasti nojaan kurssilla. Ilmiöpohjainen oppiminen mahdollistaa monenlaisen oppimisen - ja innostaa oppimaan uutta.
ILMIÖSANASTO