Siirry pääsisältöön

Luovuuspedagogiikan tietä kulkemaan - Dewey ja Freinet

Kasvatus ja koulutus ovat usein julkista toimintaa ja niitä säätelee jokaisen maan lainsäädäntö ja politiikka. Tämän ohella kasvatus on sidoksissa historiallisiin kasvatuksen tapoihin. Luovuuskasvatus kohtaakin usein haasteena sekä julkisen vallan sille asettamat rajoitteet että historiallisen painolastin, joka koulutukseen liittyy. Jotta luovuudelle kasvatuksessa tulisi tilaa, olisikin tiedostettava ne reunaehdot ja entiteetit, jotka luovuuden pääsyä kasvatuksen ytimeksi ovat olleet hidastamassa.

John Dewey on korostanut, että yhteisöillä on taipumusta määrittää sitä, miten yhteisön jäsenet toimivat. Kasvatus on Deweyn mukaan jatkumoa sille, miten yhteisö muokkaa jäsenistään omaan ideologiaansa sopivaa ainesta (Dewey 2006, 1947). Kun tarkastelemme suomalaista koulujärjestelmää on selkeästi havaittavissa nämä John Deweyn korostamat kolme piirrettä:

1. Kasvatus on julkisen vallan ohjaamaa
2. Kasvatus nojaa historiallisin kasvatustapoihin
3. Kasvatus on yhteisön ideologista pyrkimystä saada jäsenensä toimimaan osana yhteisöä

Taiteen merkitys yhteisölle ja yksilölle on suuri. John Dewey on todennut, että taiteessa ja mielikuvituksessa piilevät mielekkäämmän tulevaisuuden ensimmäiset idut. Samalla kuitenkin ehtona on, että taide on vapaata. Kontrolloitu ja institutionalisoitu taide ei välttämättä kykene muuttamaan vallitsevaa yhteiskuntaa, sillä se on instituution määrittämää (Dewey 2010, 1934). 

Deweyn vapaan taiteen ideaalista tarkasteltuna niin koululaitos kuin instituutiot, kuten vaikkapa Guggenheim -museo, edustavat vangittua taidetta, eivätkä siten välttämättä kykene uudentamaan yhteiskuntaa. Ajattelun ja taiteen kehityksen kannalta, vapaus on sen ensimmäinen ehto. 

John Deweyn ohella myös Célestin Freinet lasketaan luovuuspedagogiikan kehittäjiin. Tiina Herlin nostaa artikkelissaan: "Lapsi ja oppiminen - Freinetpedagogiikkaa hahmottamassa", miten freinetpedagogiikka on työn pedagogiikkaa. Lapsi oppii vain tekemällä. Perustana on, että lapsella itsellään on halua ja kyky oppia. Autoritaarisen ja vapaan luovan koulun eroja voisi pohtia vertaamalla tavallista maantietä ja jäätietä. Maantiellä kulkemista rajaavat tienpenkat. Autoritaarisessa katederikoulussa oppimista rajaa opettajan auktoriteetti ja koulun institutionaalinen rakenne. Liikennevalot pysäyttävät auton, kun risteykseen ei haluta vaaratilanteita. 

Jäätie taas syntyy, kun ihmiset valitsevat jonkin reitin jäätyneen järven yli. Järven jäällä ajettaessa ei ole liikennemerkkejä, tienpenkkoja, eikä katuvaloja. Jäällä liikkuessa ihminen oppii oma-aloitteisuutta, eikä voi luottaa yhteiskunnan ohjaavaan vaikutukseen. Toki jäätiellekin voidaan asettaa vaikkapa havunoksia hennoiksi merkeiksi siitä, mistä kannataa kulkea. Vapaassa luovuuskasvatuksessa lapsi oppii, kun hän itse ja luonto asettavat rajat liikkumiselle. Luonnossa kulkevalle kehittyy myös vahva kyky aitojen valintojen tekemiseen.  


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luovan Oppimisen Koulu 2020 Luovan Oppimisen Koulu 2020 pyrkii osaltaan herättämään ajatuksia ja pohtimaan uuden yläkoulun ja lukion opsin tiimoilta. Olen ollut mukana kehittämässä paikallisia opseja ja prosessi on herättänyt paljon ajatuksia. Kannatan uutta opsia ja koulutuksen kehittämistä. Kehitystyössä tulee yhdistää paikalliset toimijat ja valtakunnantason kehitystyö. Kannatan sähköisen median käyttöä opetuksessa harkiten. Esimerkiksi lukioissa toteutettu sähköinen koejärjestelmä on hyvä uudistus ja mahdollistaa uusia yhteistyön metodeja keskiasteen ja korkeakoulun sekä peruskoulun ja keskiasteen koulujen välille. Koska maailma on digitaalinen, tulee oppia digikriittiseksi! Digitaalisuutta tulee kehittää ihmisen ehdoilla! Luovan Oppimisen Koulun ajattelussa olennaista on: 1. Luovuuskasvatus (Ks esim John Deweyn ajatus luovasta lapsuudesta) https://www.brainpickings.org/2016/02/11/art-as-experience-john-dewey/ 2. Ilmiöpohjaisuus ja yhdessä tapahtuva keskusteleva oppimi
ILMIÖT ja ULKONA OPPIMINEN INNOSTAVAT - ILMIÖSANASTO Olen historian ja yhteiskuntaopin opena täällä meren äärellä kovin innostunut ulkona oppimisesta, sekä kulttuuriympäristön oppimisesta. Työnantajani ja opetushallituksen myötämielisellä avustuksella saan parhaillaan osallistua myös koulutukseen, jossa mietitään, miten tutkia oppilaiden kanssa kulttuuriperintöä. Historian ilmiöitä ovat myös ne kulttuurin jäljet, jotka näkyvät ympäristössämme. Vaikkapa pikkukaupungin vanha hirsirakennus kätkee sisäänsä monia kertomuksia kulttuurista. Minua innostavat uudet oppimismenetelmät, joihin voi myös sisällyttää digitaitojen oppimista. Pohjana uudessakin oppimisessa pidän tieteellistä jokaisen tieteenalan uusinta tutkimusta. Mielestäni on hyvä että lukiokoulutusta kehitetään opetusministeriön toimesta paremmin korkeakouluopetukseen valmentavaksi yleissivistäväksi opiskeluvaiheeksi. Olen vetänyt usean vuoden ajan lukiolaisilleni arkeologian kurssia, ja arkeologiassa juuri tutkitaan ihmis

Peruskoulu - valoa kohti

Koulu on majakka, johon liian moni haluaa majakanvartijaksi Kokenut peruskoulun kehittäjä Martti Hellström kirjoitti blogissaan: Pedagogiikkaa ja koulupolitiikkaa (7.9.19), että opetushallituksesta oli tullut hänelle kutsu tapaamiseen, jossa OPH toteaa, että: "Tarkoituksena on pohtia, miten voisimme vaikuttaa yleiseen mielikuvaan perus-opetuksesta ja ehkäistä perusopetusta koskevaa huolipuhetta ja lisätä toimijoiden keskinäistä luottamusta." Martti myös kyseli facebookissa, mitä kollegat ovat peruskoulusta mieltä. Opetushallituksen reaktio kertoo aidosta huolesta peruskoulun tilasta Suomessa. Opettajien ääni hukkuu usein median ja hallinnon vuoropuheluun, joten päätin peruskoulun ja lukion kokeneena opettajana kirjoittaa aiheesta tämän pohtivan blogitekstin. Loimme 1970-luvulla hienon järjestelmän, jossa jokainen lapsi ja nuori saa käydä yhdeksän vuotta erinomaista koulua korkeasti koulutettujen luokan- ja aineenopettajien johdolla. Suomalainen peruskoulu on edelleen m